Irène Mélix


Paris was a woman (1996) by Greta Schiller

Paris in den 1920er und 1930er Jahren: Hier leben und arbeiten die Schriftstellerinnen Colette, Djuna Barnes und Gertrude Stein, die Malerinnen Romaine Brooks und Marie Laurencin, die
Fotografinnen Berenice Abbott und Giselle Freund, die Publizistinnen und Buchhändlerinnen Sylvia Beach und Adrienne Monnier und die Journalistin Janet Flanner. Im Zentrum stehen zwei Buchläden. Darum: (Lesbische) Liebe, die Suche nach dem selbstständigen Leben, Literatur, Kunst. Ein Milieu, das sich vom restlichen Paris unterscheidet.

Paris was a woman (1996) by Greta Schiller
The documentary “Paris was a woman” by Greta Schiller (1996) portraits the history of a milieu in Paris arround 1920. Women as the writers Colette, Dunja Barnes and Gertrude Stein, the painters Romain Brooks and Marie Laurencin, the photographers Berenice Abbott and Giselle Freund and the journalist Janet Flanner lived and worked there. Paris between two wars: Independent live, different loves, friendship, meetings in the salon, exchange – a rich and productive surrounding in a city of male dominated pubs and prostitution.

Paris is burning (1990) by Jennie Livingston

Rauschende Bälle im New York der 1980er Jahre. Wahnsinnsroben und ein Tanz (das “Voguing”), der es schafft, gängige heterosexuelle und Weiße Kategorien in Frage zu stellen. Draußen, drinnen, underground? Eine gut recherchierte Dokumentation über
das Potenzial, sich selbst ein Relevanzrahmen zu sein.

Paris is burning (1990) by Jennie Livingston
New York in the 1980ties - abundant balls, epic gowns and a dance (“Voguing”) that manages to question common heterosexual and white categories. Give me the gestures and poses, the patterns and the promise of a good live. The precious, the real and the family can be redefined differently. Outside, inside, underground –the possibility, to create a proper frame and relevance.